آموزش asp.net بخش سوم((کنترل سرور وب ))

آموزش asp.net بخش سوم((کنترل سرور وب ))

 

بخش سوم

کنترل سرور وب

کنترل سرور وب،پرکاربردترین اجزای asp.net هستند.اگر چه موارد استفاده ی فراوانی از کنترل های سرور html را دیده اید،اما قابلیت هایی که کنترل های سرور وب به شما ارائه می دهند یک سطح بالاتر می باشند.این کنترل ها سطح بالاتری از عملکرد را در اختیارتان می گذارند،با استفاده ی بیشتر از آنها،بیشتر به این موضوع پی خواهید برد.

خوب یه صفحه مانند بخش دوم که ایجاد کردیم ایجاد کنید.

کنترل سرور وب در قسمت Toolbox می باشند.

 

کنترل سرور Label:

از این کنترل جهت نمایش متن در صفحه استفاده می شود.از آنجایی که یک کنترل سرور می باشد به راحتی می توانید متن نمایشی این کنترل را با استفاده از کد های سمت سرور تغییر دهید.

 

کنترل سرور TextBox:

یکی از ویژگی های اصلی صفحات وب"ارائه فرم هایی می باشد که کاربر می تواند از طریق آنها اطلاعاتش را submit نماید.کنترل سرور TextBox یکی از پرکاربردترین کنترل ها در این زمینه است.همانطور که از نامش پیداست"این کنترل جعبه متنی را فراهم می کند تا کاربر متن مورد نظرش را در آن وارد نماید.

 

کنترل سرور button:

یکی دیگر از کنترل های متداول در فرم ها"دکمه است"که برای ساخت آن می توانید از کنترل سرور Button استفاده نمایید.از Button معمولا برای submit کردن استفاده می شود.در بیشتر مواقع می توانید به راحتی و از طریق رویداد OnClick دکمه"برای کار با عناصر موجود در فرمتان استفاده نمایید.

 

کنترل سرور LinkButton:

شکل دیگری از کنترل سرور Button می باشد.در واقع همان کنترل است که به شکل یک hyperlink نشان داده می شود.با این وجود یک لینک عادی نیست.وقتی کاربر بروی آن کلیک میکند یک دکمه عمل خواهد کرد.استفاده از این کنترل برای زمانی ایده آل است که دکمه های زیادی را در فرمتان داشته باشید.

 

کنترل سرور ImageButton:

این کنترل نیز شکل دیگری از کنترل button می باشد.می توان گفت تقریبا همان کنترل است.تنها با این تفاوت که به شما اجازه می دهد برای دکمتان یک تصویر نیز انتخاب نمایید،یعنی می توانید با استفاده از تصاویر برای خود دکمه ای طراحی کنید که وقتی کاربر بروی آن کلیک می کند داده های فرم را submit نماید.آدرس تصویر مورد نظرتان را می توانید در مقدار خصوصیت ImagUrl قرار دهید.

 

کنترل سرور Hyperlink :

با استفاده از این سرور شما می توانید با کلیک کردن روی آن از یک صفحه به صفحه دیگر بروید.روی Hyperlink کلیک راست کنید و perperties را بزنید و گزینه NavigateUrl را بزنید و صفحه دلخاهتان را انتخاب کنید.

 

کنترل سرور DropDownList:

این کنترل زمانی کاربرد دارد که مجموعه ی بزرگی از آیتم ها داشته باشید و بخواهید کاربر تنها اجازه ی انتخاب یک مورد از آنها را داشته باشد.مانند لیست کشویی می باشد.

روی فلش سمت راست آن کلیک کنید و گزینه Edit Item را بزنید و بعد Add را بفشارید و در قسمت text آن نام گزینه ی که مد نظرتان هست را بنویسد.

 

کنترل سرور ListBox:

عملکردی مشابه کنترل سرور DropDownList دارد،با این تفاوت که در کنترل ListBox آیتم های بیشتری به کاربر نشان داده می شوند وهمچنین کاربر می تواند چندین آیتم را انتخاب کند،کاری که در کنترل DropDownList نمی شد انجام داد.

روی فلش سمت راست آن کلیک کنید و گزینه Edit Item را بزنید و بعد Add را بفشارید و در قسمت text آن نام گزینه ی که مد نظرتان هست را بنویسد.

روی ListBox کلیک راست کنید و perperties را بزنید و گزینه SelectionMode  را انتخاب کنید وگزینه Multiple را انتخاب کنید و حالا با اجرا کردن برنامه با گرفتن دکمه کیبرد (shift) میتوانید چند گزینه را انتخاب کنید.

 

کنترل سرور CheckBoxlist ،CheckBox:

استفاده از checkbox، این امکان را به کاربران سایت شما می دهد تا، یا انتخابی از بین مجموعه ای از آیتم ها داشته باشند و یا مقادیر مانند بلی/خیر یا روشن/خاموش یا صحیح/غلط را برای یک آیتم تعیین کنند.

برای قرار دادن chekbox در صفحه هم می توانید از کنترل checkbox و هم از کنترل CheckBoxList استفاده نمایید.

اگر از کنترل chekbox  استفاده نمایید،تنها می توانید یک CheckBox تکی در فرم تان قرار دهید و اکر از کنترل CheckBoxList استفاده نمایید می توانید مجموعه ای از CheckBox هارا در فرم تان بکذارید.

استفاده از ChekBoxList:

روی فلش سمت راست آن کلیک کنید و گزینه Edit Item را بزنید و بعد Add را بفشارید و در قسمت text آن نام گزینه ی که مد نظرتان هست را بنویسد.

 

 کنترل سرور RadioButtonList، RadioButton:

با استفاده از کنترل سرور RadioButtonList می توانید لیستی از RadioButton ها را در صفحه قرار دهید.کنترل RadioButtonList بسیار شبیه CheckBoxList و آن دسته از کنترل هایی می باشد که به شما اجازه می دهند تا با گردش درون آیتم ها،آن هایی را که کاربر انتخاب کرده است پیدا کنید.

استفاده از RadioButtonList:

روی فلش سمت راست آن کلیک کنید و گزینه Edit Item را بزنید و بعد Add را بفشارید و در قسمت text آن نام گزینه ی که مد نظرتان هست را بنویسد. 

 

کنترل سرور Calendar:

کنترلی غنی است که توسط آن می توانید یک تقویم با ویژگی های بسیار را در صفحه ی وب تان قرار دهید.این کنترل را میتوانید کاملا به سلیقه ی خود تغییر دهید تا مطمئن شوید شکل ظاهری دلخواه شنا را دارد و آن طور که مد نظر شماست رفتار می کند.

 

کنترل سرور Table:

 جداول کی از ژرکاربردترین المان ها در صفحات وب هستند و می توان از این کنترل برای قالب بندی صفحات وب استفاده کرد.

 

کنترل سرور AdRotator:

با استفاده از این کنترل می توانید مجموعه ای از آگهی های تبلیغاتی را در سایت تان نمایش دهید.

 

کنترل سرور Wizard:

این امکان را به شما می دهد تا رشته ای از مراحل مختلف را جهت نمایش به کاربر طراحی نمایید.

پایان

آموزش asp.net بخش چهارم ((کار با دکمه و کادر متنی))




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گپ کده چت
تاریخ : 4 فروردين 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
raha در تاریخ : 1391/9/18/6 - - گفته است :
واقعا وبلاگ فوق العاده ای بود


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: